Pivovar Černá Hora zvyšuje produkci a přichází s novými pivy
Zatímco český pivní trh v loňském roce klesal (odhaduje se, že o zhruba 10 %), Pivovar Černá Hora na Blanensku má za sebou úspěšný rok – meziročně zvýšil prodeje piva, rozšířil distribuci, uvedl na trh nové značky a získal řadu ocenění z degustačních soutěží.
Pivovar Černá Hora loni zvýšil své prodeje o 5 %, a to zejména díky vyšším dodávkám sudového piva do hospod a restaurací. „Nejoblíbenějším pivem je ležák Páter, který loni předstihl nyní již druhou značku v pořadí – výčepní pivo Tas. Nejvýznamněji ovšem ve srovnání s předchozím rokem rostly prodeje pšeničného ležáku Velen,“ uvedl Bořivoj Bartoněk, obchodní ředitel černohorského pivovaru.
Většina pivní produkce určené pro tuzemský trh se prodala v domácím regionu, nicméně zapojení do skupiny K Brewery, ke kterému došlo téměř přesně před rokem, umožnilo rozšířit distribuci černohorského zlatavého moku i dalších krajů, například na Zlínsko, Vysočinu, Olomoucko nebo do Východních Čech. Vedle nárůstů tuzemských prodejů pivovar zvýšil i export, a to celkem o více než 6 %. „Většina vyvezeného piva loni směřovala i nadále na Slovensko, vyvážíme i do Polska, Řecka, Německa, Itálie, ale také do Gruzie, do Vietnamu nebo na Taiwan,“ upřesnil Bartoněk.
Získaná ocenění
O tom, že jsou černohorská piva kvalitní a ceněná laickou i odbornou veřejností svědčí řada ocenění. V soutěži Zlatá Salima 2010 zvítězil pšeničný ležák Velen v kategorii alkoholických nápojů, první místo obsadil také černohorský Granát v soutěži Pivo České republiky 2010 a zlatou medaili v kategorii neobvyklých piv si z klání Znojemský hrozen odvezl opět Velen. Druhé místo obsadila na Dočesné 2010 piva 1530 v kategorii speciální pivo světlé a Kamelot mezi světlými ležáky. Sdružení přátel piva 2010 potom na podzim ocenilo Moravské sklepní nefiltrované stříbrnou medailí. „Těší mě, že značka Černá Hora se napříč republikou stala synonymem pro poctivé a dobré pivo. Nehodláme ale usínat na vavřínech,“ ubezpečil všechny přítomné Vlastimil Zedek, sládek Pivovaru Černá Hora. Dodal, že radost mu udělalo i prvenství v soutěži o nejhezčí podtácek, jejíž výsledky byly vyhlášeny letos v únoru na táborském setkání sběratelů pivních etiket a suvenýrů.
Rozšíření pivního sortimentu
V loňském roce pivovar přišel se dvěma novými pivy – tím prvním bylo hned na jaře tmavé výčepní pivo Klášterní, které je standardní součástí sortimentu, a tím druhým byl svrchně kvašený Svatováclavský pšeničný 13% speciál, který černohorští sládci přichystali speciálně k příležitosti oslav svátku sv. Václava, patrona českých pivovarníků, a k jehož výrobě použili minimálně polovinu sladu připraveného z pšenice.
V půlce letošního ledna začala distribuce nového sudového piva Páter nefiltrovaný. „Jedná se o světlý ležák s vysokým obsahem pivovarských kvasinek, které dávají vzniknout živému pivu s čerstvou osvěžující chutí, znamenitým řízem a velmi dobrou pěnivostí,“ popisuje novinku její tvůrce, Vlastimil Zedek. Díky tomu, že pivo neprochází filtrací a pasterizací, nepřichází o vitální pivovarské kvasnice, které způsobují na první pohled patrný lehký zákal piva. Tento typ piva, mezi pijáky často označovaný jako „kvasničák“, obsahuje velké množství vitaminů B, které jsou důležité pro zachování chuti k jídlu a zlepšení trávení.
Do sudů se nově začalo stáčet také nealkoholické pivo Forman polotmavý, které se až doposud prodávalo pouze v lahvích. „Nabídkou polotmavého Formana v sudech jsme vyšli vstříc poptávce hospodských,“ vysvětlil důvody pro změnu Bořivoj Bartoněk. Další novinkou je potom zahájení výroby nopálových piv, tedy piv s výtažkem z opuncie, jejichž první várka v tuto chvíli dokvašuje v ležáckých tancích. Jedná se o nopálové nealkoholické pivo, pšeničný nopálový ležák a světlé výčepní nopálově pivo. „Výtažek z opuncie dodává našemu pivu exotickou vůni květu, která je podpořena nasládlými tóny v chuti. Ta zvýrazňuje plnost piva a zjemňuje hořkost,“ popsal nové druhy piva Vlastimil Zedek s tím, že veřejnost je bude moci ochutnat již příští týden během zahájení turistické sezóny. Dodal, že v blízké budoucnosti se milovníci netradičních piv mohou těšit ještě na nové nealkoholické pivo.
Investice
Celková hodnota loňských výrobních investic do černohorského pivovaru přesáhla 36 mil. Kč. „Největší investicí, která v pivovaru proběhla, bylo navýšení výrobní kapacity o 30 tisíc hektolitrů ročně, a to prostřednictvím rozšíření ležáckého sklepa a instalace 16 nových ležáckých tanků. Zároveň byly do provozu zapojeny dva nové roboty na paletizaci a depaletizaci sudů a přepravek, které nahradily těžkou manuální práci,“ říká Zedek s tím, že došlo také k instalaci již třetí linky na stáčení sudů a limonád a k částečné mechanizaci linky na stáčení 5l soudků.
Také na tento rok je počítáno s nemalými částkami, které budou do pivovaru investovány. Bude například instalován kotel, který umožní energeticky využít kalů z čističky odpadních vod a mláta pro výrobu páry pro potřeby pivovaru, dále je naplánována instalace již třetí kogenerační jednotky, která umožní zvýšit výrobu elektrické energie z bioplynu.
Úprava cen
Po důkladné analýze cen surovin nutných pro výrobu piva, především sladu, ale i cen energií, přistupuje Pivovar Černá Hora po dvou letech ke zvýšení cen některých výrobků, a to s platností od 1. 4. 2011. Hlavním důvodem pro navýšení cen piva je zejména nárůst ceny sladu až o 25 %. „Slad je základní surovinou pro výrobu piva, proto má jeho cena zásadní dopad na celkové výrobní náklady,“ komentuje vývoj cen Bořivoj Bartoněk s tím, že významně v poslední době rostly i ceny energií, v prvé řadě plynu, který pivovar používá při vaření piva na varně. „Cena plynu se odvíjí od ceny ropy, která v současné době dosahuje velmi vysokých hodnot. Cena zemního plynu rostla asi o 20 %, přičemž tento růst je do značné míry utlumen ještě slábnoucím dolarem vůči koruně, jinak by byl ještě výraznější,“ dodává Bartoněk.
Pivovar upravuje ceny u většiny sudové produkce. Výjimku tvoří pšeničný ležák Velen a tmavý ležák Granát, u kterých byly ceny upraveny již na podzim loňského roku. Průměrná výše zdražení se pohybuje okolo 5 %. To představuje u nejprodávanějších výrobků 0,60 Kč na půllitru. I přesto se ceny černohorských piv nadále pohybují většinou pod cenami konkurence. Naopak zhruba u 95 % produkce lahvových piv se cena nezmění. K navýšení ceny dojde pouze u nealkoholického piva Forman a u pivních speciálů Black Hill a 1530. Ceny ostatních lahvových piv Pivovaru Černá Hora zůstanou nezměněny. Ke změnám cen nedojde ani u limonád.
Pivovar mění ceny v tomto rozsahu po dvou letech. K poslednímu reálnému zvýšení ceny piva došlo k 1. 5. 2009. Loni v lednu se cena piva upravovala pouze o zvýšenou spotřební daň a ceník s platností od 1. 4. 2010 zahrnul náklady na dopravu účtované odběratelům samostatně do základní ceny piva. Pivovary skupiny K Brewery upravovaly ceny piva z důvodů růstu cen surovin k 1. 10. 2010, vyjma výrobků z Pivovaru Černá Hora. V rámci této úpravy pivovar měnil cenu pouze u dvou výrobků – u ležáků Granát a Velen, které nyní zůstávají beze změn.
Plánované kulturní akce
Pivovar Černá Hora plánuje i v letošním roce uskutečnit řadu kulturních akcí. Již příští týden, v neděli 3. dubna, proběhne v areálu pivovaru zahájení turistické sezóny v destinaci Moravský kras a okolí, jehož spoluorganizátory budou také města Blansko a Boskovice. Účastníci se mohou těšit nejen na turistické pochody, ale také na pokus o vytvoření nového českého rekordu, tentokrát v počtu vesmírných turistů. Pochutnat si přitom budou moci mimo jiné na nopálových pivech.
Ve druhé polovině května, v pátek 20. a v sobotu 21. 5., se černohorský pivovar bude opět spolupodílet na uspořádání již 12. ročníku brněnských Pivovarských dnů na Staré radnici. Hlavním lákadlem bude opět pivo, celkem 35 značek z menších a středních pivovarů včetně Černé Hory. Součástí pivních slavností bude i bohatý kulturní program a samozřejmě stánky s občerstvením.
Pivovarskou sezónu potom jako každoročně uzavře Pivní pouť, která proběhne jako již tradičně poslední sobotu v září, tedy 24. 9. 2011.
Pivovar Černá Hora bude i nadále pořádat exkurze pivovarem a podporovat řadu dalších kulturních i sportovních akcí v kraji. Nadále spolupracuje s městy Blansko a Boskovice a podporuje místní sportovní kluby (např. FC Boskovice, FK Apos Blansko nebo TJ Sokol Černá Hora).
Ostatní aktivity pivovaru
Stejně jako ostatní pivovary skupiny K Brewery nabízí i ten černohorský hospodským možnost zapojit se do programu Cesta pivních znalců. V rámci tohoto programu čepují zapojené podniky v průměru každý druhý víkend jinou pivní specialitu z produkce regionálních pivovarů. Díky tomu mohou pivní labužníci ve své hospodě ochutnat netradiční piva i ze vzdálenějších krajů, ke kterým by se běžně nedostali.
Pro všechny své příznivce pak na sklonku loňského roku pivovar zřídil e-shop, ve kterém si zájemci mohou objednat reklamní i dárkové předměty s logem Pivovaru Černá Hora.
Zdroj: tisková zpráva společnosti K Brewery