Litovel Moravan slaví třicet a na trh přichází v novém obalu

01.06.2012 09:41

Je tomu právě 30 let, co spatřil světlo světa litovelský Moravan. Cestu k zákazníkům si razil pozvolna, ale zato vytrvale. V prvním roce 1982 se ho vystavilo 4.793 hl a o rok později  to bylo už více než 11. 000 hl. Dnes se  tento vyzrálý „třicátník“ a mezi Moraváky nejoblíbenější pivo zaslouženě těší  přízni konzumentů a ročně se ho vypije celých 65 tisíc hl.
Celková produkce Moravanu dosáhla  1 mil. 200 tisíc hl a to je množství, které by zaplnilo 45 plaveckých olympijských bazénů.
Letos v květnu se Moravan poprvé objeví na trhu také v 1,5 litrových PET lahvích ergonomického tvaru, umožňujících opakované uzavření. Jde o praktický obal, určený všem jeho příznivcům, který se dobře prodává hlavně v létě.  Konzumentům je Litovel Moravan k dispozic dále v sudech, klasických skleněných lahvích a plechovkách.
U zrodu  Moravana stál bývalý sládek a nynější předseda představenstva pivovaru Litovel Miroslav Koutek, který je autorem receptury a dodnes si dobře pamatuje, jak jedenáctka vznikala. „V rámci zpestření tehdy poměrně  chudého pivního trhu jsme měli za úkol vytvořit nové pivo. Mělo být silnější než běžná desítka, která se tehdy pila nejvíce, a s obsahem alkoholu nižším než ležák. Zvolili jsem zlatou střední cestu a uvařili hned 2 várky, to bylo 400 hl světlé jedenáctky. Bedlivě jsme sledovali každou fázi výroby a pravidelně jsme ji degustovali přímo z ležáckého tanku. Pivo bylo moc dobré a s přibývajícími dny zrání se krásně chuťově „zakulacovalo“. Po třicetipěti dnech jsme kvasničák zfiltrovali, stočili a Moravan byl na světě,“ vzpomíná Miroslav Koutek.
Litovel Moravan je  charakteristický hustou bílou pěnou, sytou zlatou barvou  a dokonale vyváženou plnou chutí, typickou pro pivo vyráběné klasickou technologií výroby. Vždy se vyznačoval lahodnou vyšší hořkostí, která společně dotvářela jedinečný charakter tohoto  piva dříve i nyní. Má vysokou pitelnost a taky proto se dobře prodává nejen v lahvích, ale také jako  sudové láká štamgasty k příjemnému posezení u čerstvě načepovaného půllitru. Nejen pivní znalci oceňují výborný říz, které pivo získává kvašením na otevřené spilce i pozvolným dokvášením v ležáckých tancích. Jde o přirozené nasycení piva oxidem uhličitým, takže ho není třeba dále dosycovat.
A co se změnilo?  Především obaly, etikety a taky cena. Moravan se stáčel do tehdy celostátně používaných sjednocených lahví typu EURO a do  sudů. Lahve  byly označeny etiketou i přesto, že etiketu tehdy  měly jen ležáky, černá a speciální piva. Neexistovala krčková ani zadní etiketa jako dnes. Na etiketě byla uvedena i cena, protože  byla stejná ve všech obchodech. Moravan stál 2,30 Kč ( dnes je to kolem 11 korun), zatím co běžná desítka 1,70 Kč, dvanáctka 2,80 Kč. Stupňovitost se vyznačovala na korunkovém uzávěru. Trvanlivost piva byla stanovena dle ČSN od 7 do 10 dnů a datum výroby se označoval na okraji etikety zářezem do příslušného očíslovaného políčka dne a měsíce.

 

Zdroj: tisková zpráva pivovaru Litovel